Praktické informace
O nás
Jak pracujeme
Fotogalerie
Pro registrované
Kontakty
Jsou stovky mateřských škol, kde se děti učí cizí jazyky, jsou tisíce kroužků, kde se děti učí nejrůznějším dovednostem či sportu. Je však málo míst kde se děti učí myslet.
„Učitelka sice neodpovídá za to, co které dítě umí a zvládne, ale odpovídá za to, jak se dítě v mateřské škole cítí a co prožívá.”
(citace Komentáře k RVP PV, VÚP v Praze)
Jsme dvoutřídní škola, rodinného typu, se vzdělávacím programem podporujícím samostatné uvažování, myšlení a rozhodování. Na získání znalostí a zkušeností je potřeba dospět. Umění řešit problémy či tvořivě řešit nejrůznější situace se rozvíjí již v raném dětství. Už v dětství se rozhoduje, jak budu úspěšný ve svém životě.
Cílem je, aby se v naší škole cítily dobře nejenom děti, ale i jejich rodiny a aby se na chodu školy aktivně spolupodíleli. Rodinná škola znamená, že jde o otevřené a vstřícné prostředí pro všechny zúčastněné, ve kterém má každý své pevné místo, cítí se bezpečně a každý je stejně důležitý.
Obecná charakteristika školy
Dvoutřídní mateřská škola je umístěna na Praze 5, v malé, příjemné zahradě (na dohled od dolního vchodu motolské nemocnice) a má v této oblasti i relativně čisté ovzduší.
Výborné spojení od Anděla (Metro "B") autobusem č. 167 umožňuje dobré a spolehlivé dojíždění i ze zamořeného centra Prahy. Parkování při „vykládání a nakládání“ dětí je možné přímo v areálu školy.
Mateřská škola vznikla v roce 1981, prošla několika vývojovými etapami. Původní budova školy byla v padesátých letech postavena jako zděný pavilon. Byl zde umístěn první stupeň základní školy. Na začátku osmdesátých let byla celkově rekonstruována. Byla rozšířena o přístavek, kam byly situovány kuchyně a skladovací prostory. Přes léto 2003 prošla kuchyně celkovou rekonstrukcí, aby vyhověla všem současným hygienickým normám a vyhláškám, včetně normám EU.
V prvním oddělení jsou zapsány děti ve věku od 2 let, zůstávají zde dle potřeby cca do čtyř let, pak přecházejí do druhého oddělení, kde jsou až do svého nástupu do základní školy. Třídy jsou od sebe odděleny posuvnými dveřmi. Tyto dveře jsou po většinu dne otevřeny, což umožňuje dětem volný pohyb po celé škole. Děti si tak mohou vybrat s čím a také s kým si budou hrát, bez ohledu na věk. Mohou se zapojit do činností, které je zrovna zaujmou. Tento způsob uspořádání má velký význam pro posilování vztahů mezi dětmi a učitelkami i mezi dětmi různého věku mezi sebou. Školnice pomáhá, kde je zrovna třeba. Rovněž umístění kuchyně umožňuje bezprostřední styk kuchařky s dětmi.
Ve třídě starších dětí je postaveno spací patro, kde jsou trvale umístěny zdravotní matrace pro odpočinek dětí. Pod tímto patrem vznikl prostor pro dětské hry i pro práci u posuvných tabulí. Ve třídě mladších dětí byl postaven domeček, kde je umístěna kuchyňka, malá knihovnička a police na hračky včetně malé šatny, kde jsou šaty pro malé princezny a rytíře. Celá škola je kompaktní, tvoří jeden celek. Vzájemná zástupnost učitelek je přirozená, děti znají všechny dospělé a důvěřují jim.
Vstupní šatna umožňuje každodenní přímý kontakt rodičů s personálem školy. Příchod i odchod dětí ze školy je zcela volný, přizpůsobuje se potřebám rodiny. Rodiče mají volný přístup do školy během celého dne, mohou se po dohodě s učitelkou zúčastnit her i výuky. Toto uspořádání vytváří rodinné prostředí a od toho také odvíjíme program školy.
Škola připravila několik generací dětí na přechod do základní školy a vybudovala si velmi dobrou pověst a to nejen v okolí školy. Její personál se vždy zajímal o vše nové a přínosné pro sebe i děti. Celá historie školy je zachycena v kronice a na webu školy i s fotodokumentací.
Škola má vlastní, dostatečně velkou zahradu se vzrostlými stromy, kterou jsme pomocí grantů a sponzorských darů vybavili moderními herními prvky (viz kapitola podmínky a organizace vzdělávání). Okolí školy tvoří chráněné území, lesopark, což vytváří pro mateřskou školu dokonalé, čisté a nehlučné prostředí.
Charakteristika vzdělávacího programu
Při práci je kladen důraz na psychickou pohodu dítěte v rámci rozvoje jeho osobnosti.
V moderním pojetí vzdělávání, tzv. humanistické pedagogice, je školu nutno chápat jako službu dítěti, jako pomoc v jeho vývoji. Namísto neustálého přizpůsobování dítěte uměle vytvořeným normám je respektováno právo dítěte na individuální rozvoj, na vlastní názor, osobité prožívání, objevování, samostatné hledání, ale i tápání a chybování. Cílem učitele by mělo být, na základě poznání individuálních předpokladů, dotažení každého dítěte k maximu jeho možností. K tomu by nám mělo pomoci rozvíjení dětské osobnosti v nejširším slova smyslu. Chápat je jako uvádění do poznání, vybavovat je dovednostmi pro další poznávání jako je kritické myšlení, dovednost pracovat s informacemi, učit se učit, spolupracovat, nebát se projevit svůj názor, komunikovat apod.
Každá škola má své specifické složení, jiný učitelský sbor, jiné podmínky a tím se liší jedna od druhé. Je skutečným uměním využít maximálně jednak lidský potenciál, jednak příležitosti k rozvoji. Je nutné stále hledat originální cesty, neustále řešit přicházející problémy, inovovat ubíjející rutinu a přitom nesklouznout k chaosu, nebát se rizika při zkoušení neověřených postupů.
Jednou z cest, jak toto všechno využít, je cesta rozvoje samostatného, tvořivého a kritického myšlení: učitelé musí vědět, že ve výuce nejde o izolované znalosti, dovednosti a postoje, ale že vychovávají žáky se schopnostmi pro život.
Tento princip je pro nás velmi důležitý. Vždyť právě v mateřské škole se děti poprvé setkávají se srovnáváním, s hodnocením, s nutností se projevit před ostatními. Máme velikou výhodu oproti základní škole, že nejsme vázáni vědomostními osnovami, ale právě těmi dovednostními. Můžeme si zkoušet, které postupy při získávání a aplikaci vědomostí jsou ty nejlepší, při kterých se děti nejvíce zapojí, při kterých se naučí spolupracovat, při kterých si ověří, že každý jednotlivec je důležitý a prospěšný. Postupy, při kterých se naučí projevit svůj názor, vysvětlit svou myšlenku ostatním a mnohé další dovednosti, které jim v budoucnu usnadní učení. K tomu plně využíváme metody RWCT (Kritické myšlení). Velmi zjednodušeně vyjádřeno, kriticky myslet znamená přijímat názor, informaci apod. ne pasivně, ale dívat se na tyto z různých pohledů, ptát se, konzultovat a porovnávat se svými zkušenostmi, popřípadě ověřovat pravdivost tvrzení zkušenostmi.
Pracujeme pomocí projektů a integrovaných bloků. Téma projektů a bloků plánujeme dopředu, ale přizpůsobujeme aktuální potřebě a vzniklým situací. Bloky jsou živý, neustále se měnící organismus. Respektujeme hlavní cíle předškolního vzdělávání, tak jak jsou uvedeny v rámcově vzdělávacím programu.
Vzdělávací obsah
PODZIM - BLOK 1
Mladší děti
Obsah:
Cíle:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Starší děti
Obsah:
Cíle:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Charakteristika a záměry bloku:
Klidná adaptace v neznámém prostředí, zapojení starších dětí do pomoci mladším (pozor na šikanu). Zvládnout školkový režim se vším všudy (výběr svačin, úklid hraček, pomoc druhému…) Znovu si připomenout, respektive vytvořit pravidla chování ve škole i mimo školu (na zahradě, na cestách za kulturou), pracovat s nimi a respektovat je. Povídat si o prázdninovém dění, vyhradit prostor a čas na prázdninové vzpomínky. Zavést „zážitkový kufřík“.
Všímáme si všeho, co podzimní příroda nabízí, barvy počasí, ovoce, zelenina, houby. Přírodě se pokoušíme rozumět, abychom ji mohli nejenom využívat, ale i chránit.
Očekávaný vzdělávací přínos:
Navrhované činnosti:
ČAS SPLNĚNÝCH PŘÁNÍ - BLOK 2
Mladší i starší děti
Obsah:
Cíl:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Charakteristika a záměry bloku:
Zaměříme se na tradice, zvyky a oslavu vánočních svátků ve škole. Pokusíme se je prožít naplno a bez stresu. Děti se zapojí do výzdoby školy, do přípravy dárků, zdobení stromečku apod. Začneme pečením perníčků a adventní dílnou pro rodiče a děti, pokračovat budeme výletem do pekla, vyvrcholením potom bude společné posezení u stromečku, tzv. „vánočení“. Nezapomeneme ani na povídání o lidových zvycích, pranostikách a o tom, jak se slaví vánoce jinde.
Očekávaný vzdělávací přínos:
Navrhované činnosti:
ZIMA - BLOK 3
Mladší děti
Obsah:
Cíle:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Starší děti
Obsah:
Cíle:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Charakteristika a záměry bloku:
Přiblížení znaků zimní přírody, vlastnosti sněhu a ledu, života zvířat v zimě. Prostřednictvím zimních sportů povedeme děti jednak ke zvyšování fyzické zdatnosti a zlepšování koordinace (chůze v náročném terénu) a jednak k poznávání vlastního těla. Pohyb je důležitý pro naše tělo, zároveň je třeba dbát na bezpečnost svou i druhých. Naučit se jak chránit své tělo před nepřízní počasí (oblečení, vitamíny, otužování…), prevence závislostí.
Zápis do ZŠ není stres.
Pomocí pohádkových příběhů budeme v dětech podněcovat fantazii a představivost, pomocí malých hereckých etud, řečových cvičení a her se slovy zlepšovat vyjadřování a řeč.
Očekávaný vzdělávací přínos:
Navrhované činnosti:
JARO - BLOK 4
Mladší i starší děti
Obsah:
Cíle:
Mladší děti
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Starší děti
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Charakteristika a záměry bloku:
Uvědomění si změn v přírodě v souvislosti s příchodem jara. Poznávání a pojmenování mláďat. Objasňování velikonočních zvyků, vytváření dekorací, zdobení vajíček, výzdoba školy i jednotlivých domácností (velikonoční dílna).
Pokusíme se pochopit, že lidská lhostejnost a nedbalost narušuje přirozenou a pro lidi potřebnou čistotu životního prostředí, že jsme schopni jej ničit, ale i chránit. Zaměříme se na barevnou symboliku sběrných kontejnerů a na přínos, který třídění odpadu přináší.
Seznámíme se s dopravními prostředky, navštívíme Muzeum Policie.
Patřím jen sobě, mám svá práva, ale i své povinnosti. Seznámíme se existencí jiných kultur a národností, povedeme děti k uvědomění si, že i ony jsou součástí světa, přírody, společnosti a planety Země. Na ní mají své místo, svá práva, ale i povinnosti.
Očekávaný vzdělávací přínos:
Navrhované činnosti:
LÉTO - BLOK 5
Mladší i starší děti
Obsah:
Cíle:
Angličtina:
Navrhované činnosti:
Charakteristika a záměry bloku:
Na naší planetě nežijeme sami, všechno co děláme, ovlivňuje všechno okolo nás. Zkusíme si uvědomit, že i my můžeme přímo pomoci při ochraně Země a že vůbec nevadí, že jsme zatím malí.
Hudba není jenom zpěv, hudba mě může obohatit, pokud jí rozumím.
Připravujeme se na prázdniny, povídáme si o tom, co nás čeká a o případných nebezpečích, které by nás mohly potkat.
Učíme se vážit si jeden druhého, všichni jsou stejně důležití, i když je každý jiný. Snažíme se o pochopení pojmu kamarádství a přátelství. Rozvíjíme schopnost vytváření citových vztahů a city naplno prožívat. Jsme jeden tým.
Očekávaný vzdělávací přínos:
Navrhované činnosti.
Letní blok uzavírá školní rok a tak jsou zde soustředěny činnosti, které vyžadují větší míru soustředění, kladou větší nároky na dětskou samostatnost, vzájemnou spolupráci a bezpečné chování. Při činnostech již u velkých dětí naplno používáme všech metod Kritického myšlení, které děti nutí samostatně hledat řešení, ověřovat získané poznatky a pracovat v týmu. U malých se o to pokoušíme.
Některé z našich poobědových činností
Určitě budeme pokračovat v projektu Lemuři.
Pro děti, které po obědě nespí a poobědová činnost s velkáčema pro ně ještě není přínosem, si jedna paní učitelka (pravidelně se střídáme) připraví program. Lemuři pracují každý den, kromě v pondělí se všechny děti účastní povídání o víkendových zážitcích a prezentace „Víkendového kufříku.“
Lemuři jsou malá skupinka dětí, kde se výborně cvičí nejrůznější dovednosti, lépe se posiluje pozitivní sebepojetí a sebevědomí. Děti se snáze soustředí, rychleji se střídají, je více času na odpovědi. Procvičují krátkodobou i dlouhodobou paměť, rozšiřují si slovní zásobu, procvičují si poznávací schopnosti, předčíselné představy, spolupracují ve skupině, řeší hádanky. Hrají společenské hry, cvičí mluvení před ostatními, provádějí aktivity podporující experimentování či kladení otázek, učí se pracovat s některými pomůckami (logické a stírací tabulky, zrcadlo…), ale procvičují i držení tužky nebo nůžek, učí se pracovat s pracovními listy. Dětem jsou nabízeny aktivity, které jsou v zóně jejich nejbližšího vývoje.
Do této skupiny není problém zařadit i některé děti z „velkáčů“, které rovněž potřebují pracovat v menší skupině a vytvářejí si tak snáze pozitivní vztahy a učí se vzájemné kooperaci.
Lemuři se stali velmi oblíbenou chvilkou v denním programu naší mateřské školy, kterou si užívají děti i dospělí.
Víkendový zážitkový kufřík - další ze specifických činností, ve kterých budeme pokračovat.
Kufřík ukrývá šanon, do kterého se zachycují rodinné společné zážitky. Každý pátek si vezme kufřík domů některé z dětí a spolu s rodiči nebo staršími sourozenci nakreslí, popřípadě napíší o některém svém společném zážitku. Na začátku týdne pak děti ostatní s tímto rodinným zážitkem seznámí.
Kufřík má několik funkcí, jako třeba splnění úkolu (musím si vzpomenout, musím úkolu věnovat něco ze svého času…), prezentaci (rétorické cvičení, vystoupení před ostatními…), posiluje rodinou sounáležitost, ale třeba funguje i jako inspirace a nápadník pro ostatní rodiny.
Děti si kufřík půjčují a rády v něm listují. Zážitky bývají doplněné fotografiemi, obrázky či zajímavými artefakty a stávají se jakousi kronikou komunity, která okolo školy vzniká.
Klubíčko - již několik let si každý pátek společně, v rámci poobědových činností, probíráme den po dni. Vzpomínáme, co jsme který den dělali, o čem jsme si povídali, kde jsme byli. Ujasňujeme si, co se nám líbilo, co se nám povedlo, co potřebujeme ještě procvičit, zkrátka rekapitulujeme celý týden. K tomu nám pomáhá říkanka, při které učitelka navine nitku pro každé dítě, které je ten probíraný den přítomno, na klubíčko „poznatků“. Při samotném navíjení si děti procvičují rytmus, jedno z prostředí matematiky pana profesora Hejného.
Děti se vrací zpět ke všem prožitkům, učí se orientovat se v čase, vrací se k našemu každodennímu kalendáři. Mohou si uvědomit „co si ten den zapamatovaly, ujasnily, doplnily, jaké nové informace a poznatky jsme získali“. Je to výborné pro posílení dlouhodobé paměti, pro pochopení pojmů „co bylo x co bude“, je to dobré i pro děti, které zrovna ve škole chyběly. Je to takové malé opakování. Navíjení klubíčka je dětmi velice oblíbená činnost. Vždy necháme klubíčko kolovat a děti si s velkým zájmem a radostí pochvalují, jak nám klubíčko pěkně přibývá a roste.
Říkanka:
Motám, motám nitku k nitce, z nitek smotám klubíčko,
pak už budu skoro školák, chybět bude maličko
k tomu abych popad tašku, hodil si jí na záda,
našel svoji velkou školu a to bude paráda.!!!